Најбоље из Србије
01.06.2022. - 09:30
„Жестивал“ богатства западне Србије
Међународни фестивал природе и традиције "Жестивал" је привредно туристичка манифестација која је први пут одржана 2006. године. Деценију касније град, Ужице у сарадњи са Регионалном привредном комором, Пословним клубом западне Србије, Регионалном развојном агенцијом Златибор, Пољопривредно саветодавном и стручном службом Ужице и Туристичком организацијом Ужице обнавља манифестацију са циљем да она буде у функцији очувања традиције, промоције и пласмана аутентичних производа ужичког краја.
„Жестивал“ има задатак да представи природне ресурсе, културно – историјско наслеђе и традицију региона западне Србије, кроз културно – уметничке садржаје, едукативне радионице и изложбе. У циљу културне размене, поштовања свих народа и култура и промовисања културних различитости, на Фестивалу излажу своје производе предузетници и произвођачи из Србије и земаља из окружења.
“Ресурси којима располажемо на овом подручју нису занемарљиви, чак су у глобалним оквирима веома тражени и цењени. Имамо идеју да покажемо да људи одлично раде и зарађују од производње ракије, џемова, сокова, органске хране. Желимо да што већи број људи подстакнемо да размишљају како да од наших капацитета направе бизнис. Код нас се хемија користи много мање него у неким другим деловима света – Немачка, Холандија, Белгија су у процесу дехемизације. Зато је цела наша природа велика шанса, а циљ „Жестивала“ је да подстакнемо људе да искористе своју предност“, објашњава председник Организационог одбора фестивала Бранислав Митровић.
Имајући у виду да је подручје западне Србије познато по великом броју лиценцираних произвођача воћних ракија (“жестине” - отуда и назив фестивала), “Жестивал“ обухвата и презентацију и дегустацију, природних, традиционално произведених ракија већ афирмисаних произвођача које су препознатљиве на иностраном тржишту, али и ракија малих произвођача која тек освајају домаће тржиште. У циљу побољшања квалитета овог пића на манифестацији се врши оцењивање узорака ракије по категоријама.
„Наш циљ је промоција домаћих производа овога краја који треба да нађу пут до захтевног тржишта. Није нам циљ да промовишемо ракије као алкохолно пиће, већ воћне ракије као хедонистичко пиће, које с обзиром на квалитет може бити значајан извозни производ“ , наглашава Митровић.
У темељу ове манифестације је традиција.
“Веома занимљив је податак да је 1892. ужички предузетник Тома Наумовић у Бриселу излагао ужичку клековачу и добио златну медаљу. Последњих деценија појавом све већег броја породичних дестилерија и укључивањем науке у цели процес, наше ракије на домаћем и страном тржишту заузимају важно место”, истиче Митровић, додајући да поједине ракије на светском тржишту имају вишу цену него шкотски виски и француски коњак. “Међутим, ми сматрамо да воћна ракија још није довољно афирмисана, да се о овом битном производу са великим могућностима не говори на прави начин.”
Зато је мисија “Жестивала”, између осталог, да разбије предрасуде о ракији као “пићу сиромашних за брзо опијање” и представи је као врхунски производ који се, како каже један од слогана “не пије, него дегустира, у њој се ужива” и представља “дивно путовање” кроз свет настао од квалитетног воћа.
Током два фестивалска дана крајем августа у културно-уметничком програму наступају ужички фолклорни ансамбли, певачке групе, организује се и вече музике, поезије, сећања на старо Ужице, ужичке кафане и боеме.
Поред изложбе пољопривредне механизације сваке године посетиоци Жестивала могу да присуствују промоцији и дегустацији највеће комплет лепиње на свету, чувене Шуљагине лепиње са све.